ZZP: Zelfstandige Zonder Propositie

Als klein jongetje kreeg ik vaak te horen: “Als jij nou even iets voor jezelf gaat doen, dan krijg je straks een ijsje”. Waarmee mijn vader eigenlijk bedoelde: “Als jij nou even alleen gaat spelen, dan heb ik even geen last van je”. Je maalde daar niet om, want het voordeel was dat je iets leuks voor jezelf ging doen en daar dan ook nog een beloning voor kreeg.  Maar iets voor jezelf doen heeft voor een ZZP-er een andere betekenis.

Iets doen voor een ander
Veel startende ondernemers hebben als motivatie dat “ze graag iets voor zichzelf willen beginnen”. Op de vraag “waarom ben je ondernemer geworden?”, is dit het meest gehoorde antwoord. Maar, als je iets voor jezelf gaat doen, aan wie stuur je dan de factuur en, belangrijker nog, wie betaalt die dan?
Het is beter om iets te doen voor een ander. En als de ander daar dan waarde aan hecht dan kun je een factuur sturen en die wordt dan meestal ook gewoon betaald. Kortom, je doet iets voor een ander waar een ander wat aan heeft en er daarom ook graag voor wil betalen.

Zelfstandige met producten
Opvallend is als je op menig website van een ZZP-er kijkt, dan zie je meestal meteen WAT iemand doet. Welk product heeft hij of welke diensten biedt hij aan. Soms staat er een prijs bij en ook nog hoe het te verkrijgen is.

Om je doelgroep tot actie aan te sporen is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep nou eigenlijk is. WIE is jouw klant nu precies?  WIE is de ideale klant? Hoe ziet hij of zij eruit? Welke klant kijkt in jouw (digitale) etalage, besluit vervolgens jouw (virtuele) winkel in te wandelen en vindt hij daar dan ook wat hij wil kopen?

Doe iets voor een ander, waar een ander WAT aan heeft en maak vooraf duidelijk WIE die ander is en WAAROM hij of zij bij jou moet zijn.

Als je jouw doelgroep écht goed wil kennen dan weet je WAAROM jouw klant jouw producten of diensten afneemt. Wat is de oplossing die je biedt? In marketingtermen: “What’s the pain you relieve or the gain you create?” oftewel: Welke pijn verzacht je en/of welke winst creëer je? Jos Burgers zei het al zo mooi: “Mensen willen geen boor, maar mensen willen een gat in de muur”. Ondernemers willen geen coach, ze willen meer zelfvertrouwen of inzicht in hun talenten. Restaurantbezoekers komen niet in een restaurant omdat ze honger hebben, dan smeren ze wel een boterham. WAAROM komen ze juist in jouw restaurant?

Om een perfecte oplossing te bieden aan jouw favoriete klantengroep volstaat het dan ook niet om alleen het juiste product of de juiste dienst aan te bieden. Het gaat om meer. Kernwaarden die je samen met jouw klant deelt, maar ook jouw vaardigheden, skills, als ondernemer.

Word een ZZP-er MET propositie
Denk je weleens na wat jouw belofte als ZZP-er is? Wat is jouw propositie als ondernemer? Eén van de mooiste die ik de afgelopen tijd heb gezien is de propositie van het Ritz-Carlton, een grote hotelketen; “We are Ladies and Gentlemen serving Ladies and Gentlemen”. Dit zegt alles. Over henzelf, over de doelgroep, over wat ze doen en op welke wijze.

Peter Nouwen
Business Friend, Coach & Consultant
Gekwalificeerd Partner van: www.strategiemetballen.nl
Business Partner van: www.thetruetalentteam.nl