Brandness_Logo

Zó haal jij het maximale uit je AdWords-advertenties!

Veel bedrijven starten zélf met het opzetten van Google AdWords-advertenties maar merken dat ze er niet het maximale rendement uit halen. Op dat punt is het verstandig om je kennis te verbreden óf het onder te brengen bij een specialist. In deze ‘infomercial’ lees je hoe je met een aantal simpele tips meer rendement kunt halen uit je Google AdWords-campagnes.

Om Google AdWords goed in te zetten is het belangrijk om net even wat meer te weten van het advertentieplatform. Je moet Google AdWords namelijk zien als een enorme veiling waarbij je met specifiek gekozen zoekwoorden gaat (op)bieden tegen je concurrentie. Dit doe je om op een zo hoog mogelijk positie in de zoekresultaten te belanden en om dus zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken. Niet alleen de kosten per klik zijn belangrijk, ook de relevantie van je campagne speelt een enorme rol. Je positie is dus niet alleen afhankelijk van jouw bod op een zoekwoord maar ook van de ‘Kwaliteitsscore’: de gemeten kwaliteit van de advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina.

Begin met een zoekwoordenanalyse
Een veelgemaakte fout bij het opzetten van AdWords is dat er alléén zoekwoorden worden ingevuld waarop men gevonden wil worden. Houd er dus rekening mee dat jouw klanten wellicht hele andere termen gebruiken om een bepaald product of dienst te vinden. Maak daarom gebruik van een ‘Keywordplanner’ om te achterhalen welke zoekwoorden er daadwerkelijk worden gebruikt om jouw product of dienst te vinden. Neem in deze zoekwoordenanalyse ook de ‘uitsluitingszoekwoorden’ mee. Dit zijn zoekwoorden waarop je absoluut niet gevonden wilt worden en/of niet op wilt adverteren. Veel voorkomende uitsluitingszoekwoorden zijn o.a. ‘vacature’, ‘tweedehands’ en ‘gratis’.

Zorg voor consistentie
Laat je campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden naadloos op elkaar aansluiten. Zorg ervoor dat je verwante zoekwoorden groepeert en in een gelijknamige advertentiegroep zet. Laat daarnaast de zoekwoorden ook terugkomen in je advertentieteksten en natuurlijk op je landingspage. Met de juiste consistentie worden je advertenties een stuk beter van kwaliteit en zal je ook een hoger rendement behalen.

Voeg advertentie-extensies toe
Advertentie-extensies zorgen ervoor dat je beter zichtbaar bent in de zoekresultaten. AdWords biedt diverse extensies die ervoor zorgen dat je advertenties beter zichtbaar zijn én een hogere CTR (klikfrequentie) zullen genereren. Tevens geef je met deze advertenties al meer informatie over je bedrijf, waardoor potentiële klanten ook beter geïnformeerd zijn alvorens ze op je advertentie klikken. Een aantal nuttige extensies zijn: Sitelinks, Highlights, Oproepen en Prijsextensies.

Meten is weten!
Google Analytics is het dashboard van Google waar je alle statistieken van de website kan inzien. Om de voortgang en resultaten van je AdWords-campagnes te meten raden we sterk aan om je Google AdWords-account aan je Google Analytics-account te koppelen. Naast de voortgang en resultaten geeft het ook meer inzicht in de kosten ten opzichte van de opbrengsten. Kortom; je return on investment.

Focus niet op kosten maar op ROI
De kosten van je AdWords-campagnes zijn belangrijk, maar het rendement op je investering is veel belangrijker. We komen het in de dagelijkse praktijk regelmatig tegen, bedrijven die een maximaal budget willen inzetten en dat niet willen overschrijden.

Als je kijkt naar de ROI dan maakt je investering niet zo heel veel uit. Stel dat je 10 euro investeert en één conversie levert je netto 100 euro op, dan is een maximaal budget helemaal niet interessant omdat je het ruimschoots terugverdient. Let er wel op dat je altijd een positieve ROI behoudt.

Twijfels over je campagne?
Twijfel je of je wel het maximale uit je AdWords-campagne haalt? Bezoek dan onze website www.brandness.nl/adwords-uitbesteden en vraag onze 100% Gratis QuickScan aan. In deze QuickScan ontvang je een analyse van het verspilde budget en geven we je inzicht in de verbeterpunten en gemiste kansen, én we komen met een duidelijk plan voor méér resultaat.

Brandness Marketingbureau

Brandness combineert de disciplines Merkontwikkeling, Online Marketing & Offline Marketing met als resultaat een hogere ROI (terugverdienmodel). Wij zijn gecertificeerd Google Partner en hebben daardoor dagelijks contact met Google en dus zeer korte lijnen met de specialisten zelf.

Brandness Marketing Concepts
erwin@brandness.nl
www.brandness.nl