Zó genereer je nieuwe klanten en krijg je meer opdrachten

Stelt u zich als ondernemer regelmatig de volgende vragen: Hoe vind ik nieuwe klanten? Welke middelen kan ik daarvoor het beste inzetten? Welke manieren van marketing en promotie passen bij mij en mijn organisatie? Hoe kan ik mijn omzet vergroten? In deze infomercial leggen wij u uit welke stappen u moet ondernemen om nieuwe klanten te werven en meer opdrachten te krijgen.

Het begint met uw doelgroep…
Om nieuwe klanten te vinden is het belangrijk om uw doelgroep goed te kennen. Probeer daarom de kenmerken van uw doelgroep zo duidelijk mogelijk in beeld te krijgen. Denk daarbij aan bijv.: leeftijd, interesses, geografie, inkomen enzovoorts. Door te weten wie uw doelgroep is én waar uw doelgroep zich bevindt, kunt u de marketinguitingen per medium gaan toespitsen. Zeker bij online marketing is dit van groot belang, omdat u de doelgroep zeer specifiek kan targetten.

Klanten zijn onderverdeeld in twee groepen
In onze optiek zijn er altijd twee groepen potentiële klanten. De eerste kost u het minste moeite. Deze zijn zich er namelijk van bewust dat ze uw product of dienst nodig hebben en hiernaar zelf op zoek gaan. De tweede groep kost meer inspanning, want zij zijn zich niet bewust van het feit dat ze uw product of dienst nodig hebben. Of ze weten simpelweg niet dat het bestaat en bij u verkrijgbaar is.

Aangezien de eerste groep zelf op zoek gaat naar uw product of dienst, is het van belang om aanwezig te zijn op de momenten en plaatsen waar zij gaan zoeken. Velen beginnen hun zoektocht online. En aangezien Google een marktaandeel heeft van 80% is het voor uw bedrijf enorm belangrijk om hier aanwezig te zien. Door zoekmachine-advertenties (Google Adwords of Bing Ads) kunt u ervoor zorgen dat u bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. In de meeste gevallen zorgt dit vrijwel direct voor aanvragen en potentiële nieuwe klanten.

Om de andere groep te bereiken raden we aan om het model ’Customer Journey’ te hanteren.
Dit model bestaat uit vier stappen: See, Think, Do & Care, ook wel bekend als: Bekendheid, Overweging, Verkoop en Loyaliteit. Kort samengevat werkt het als volgt; uw potentiële klant dient eerst van u te hebben gehoord, alvorens een aankoop te overwegen en daarna uw product ook echt te kopen. U moet er dus voor zorgen dat u uw potentiële klanten in elke fase bediend.

See
Deze fase is vooral gericht op merkbekendheid. In deze fase draait het dan ook om het vertonen van uw merk aan uw doelgroep, zonder de verwachting dat ze direct een aankoop of aanvraag zullen plaatsen. Uw klant is dus (nog) passief en moet getriggert worden. Er zijn diverse middelen die voor een grotere naamsbekendheid zorgen, grootschalig en offline kan dit bijvoorbeeld een TV reclame, Radio reclame, Outdoor reclame of ludieke guerilla campagne zijn. Online kunt u bijvoorbeeld video advertenties en display advertenties inzetten.

Think
Van de vier fases is dit de meest lastige fase. Potentiële klanten zijn zich nog aan het oriënteren en overwegen om op termijn een product of dienst aan te schaffen. Ze zijn actief opzoek naar aanbieders en vergelijken producten en diensten op basis van hun wensen. Met low involvement producten (vaak goedkope producten waar men niet lang over na hoeft te denken, bijvoorbeeld een t-shirt) kan het zijn dat aankoop op korte termijn plaatsvind. Maar met high involvement (vaak kostbare producten met een grote impact, bijvoorbeeld een huis) producten kan het een paar maanden en soms een paar jaar duren. Het is belangrijk om goed vindbaar te zijn, dit kan men realiseren met bijvoorbeeld SEO en SEA. Daarnaast is het belangrijk om zichtbaar te blijven met de producten die de klant heeft bezocht door bijvoorbeeld remarketing. Er zijn tal van mogelijkheden om in deze fase effectief in contact te blijven met de potentiële klant, vele marketingmedia zijn zeer afhankelijk van de branche.

Do
De do fase is een zeer gerichte fase en richt zich op het realiseren van conversies. In deze fase bevinden zich de potentiële klanten die op dat moment bereid zijn een aankoop te doen of aanvraag te plaatsen. Belangrijk is dus om goed zichtbaar te zijn daar waar men zoekt, dit is in ruim 80% van de gevallen op Google.

Care
Zodra een klant eenmaal klant is geworden is het enorm belangrijk om deze klant ook klant te houden en te zorgen dat deze loyaal blijft aan uw merk. Dit kan men realiseren door verschillende loyaliteitsprogramma’s compleet toe te spitsen op uw merk.

Ook uw klanten in elke fase kunnen bedienen?
Brandness combineert de disciplines Merkontwikkeling, Online Marketing & Offline Marketing met als resultaat een hogere Return On Investment (ROI). We brengen eerst uw doelstelling(en) duidelijk in beeld. Daarna gaan we samen aan de slag om uw doelstellingen te bereiken. In het hele proces zullen we inspelen op de verschillende fases van het model Customer Journey.

Brandness Marketing Bureau
Erwin van Hulten
erwin@brandness.nl
www.brandness.nl