Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten

Foto: Henny de Haas en Ellen Vermeer op De ‘Broedplaats’ , dit is een uitbreiding op de bestaande locatie in Udenhout. Het wordt een inspirerende werkplek waarbij transparantie en techniek centraal zullen staan

Hoppenbrouwers Beste Werkgevers 2017/2018
Het gaat goed met Hoppenbrouwers. Het bedrijf groeide in korte tijd naar ruim 700 vaste medewerkers en heeft ook nog gemiddeld 150 flexwerkers en 125 stagiairs in dienst. Dat die mensen het naar hun zin hebben, blijkt uit een anoniem tevredenheidsonderzoek dat Intermediair en Effectory onlangs uitvoerden onder de medewerkers van het installatiebedrijf. Zij gaven hun werkgever gemiddeld een 7,7. Een mooie score die Hoppenbrouwers 3 sterren opleverde – het hoogst haalbare in de branche – en het Keurmerk Beste Werkgever 2017/2018.

Medewerkers centraal
Directeur personeelszaken Ellen Vermeer vindt het een hele eer dat medewerkers zo positief zijn over het bedrijf, maar toevallig is het niet. “Bij Hoppenbrouwers staan werknemers bewust centraal. Onze kracht zit in onze mensen, daar geloven wij sterk in”, zegt Ellen. “Als zij tevreden zijn, zorgen ze voor tevreden klanten.” Opvallend is dat de score van het Beste Werkgever-onderzoek exact hetzelfde is als die van het interne tevredenheidonderzoek, dat niet anoniem is. “Voor ons het bewijs dat onze medewerkers zich vrij voelen om hun eerlijke mening te geven. We willen graag een open organisatie zijn waar dat ook gewoon kan.”

Sfeer, uitdaging en zelfstandigheid
Uit het onderzoek blijkt dat de medewerkers trots zijn op hun werk en op het bedrijf. Zij geven vooral hoge cijfers aan de sfeer, de uitdaging in het werk en de mate van zelfstandigheid. Dat sluit goed aan bij de koers die algemeen directeur Henny de Haas met zijn bedrijf wil varen. “We willen mensen geven wat ze nodig hebben in hun werk”, vertelt hij. “Ze functioneren het best als ze op de plek zitten waar ze het best tot hun recht komen. Daarom kaderen we zo min mogelijk af en betrekken we ze zo veel mogelijk bij de doelen van hun team. Randzaken als declaraties zijn dan alleen maar storend en daarom vereenvoudigen we die processen, zodat mensen zich kunnen focussen op de dingen waar ze goed in zijn. We geven ze veel vrijheid en zelfstandigheid en dan gaat er ook weleens iets mis. Fouten maken mag, als ze er maar iets van leren.”

Mensen zijn vooral blij met de goede sfeer, de uitdaging die zij in hun werk hebben de grote mate van zelfstandigheid

Ruimte voor verbetering
De resultaten laten ook zien op welke punten de medewerkers graag verbetering zouden zien. De Haas trekt de vergelijking met het ouderschap: “Je hebt het beste met ze voor en toch gebeurt er wel eens iets dat ze je niet in dank afnemen.” De feedback nemen Ellen en Henny zeker ter harte. “We zijn blij dat onze medewerkers ook die punten met ons delen, we horen graag wat er speelt”, zegt Ellen. “Op individueel niveau gaan we kijken wat we kunnen doen om daar verbetering in te brengen.”

Hoe doet hij dat toch?
De toekenning van het keurmerk komt in een periode dat Hoppenbrouwers stevige groeiambities aan het verwezenlijken is.  “We zijn daarom ook continu op zoek naar gemotiveerd personeel omdat we werken aan een landelijke dekking”, vertelt De Haas. Het pas verworven keurmerk draagt bij aan de goede naam die Hoppenbrouwers als werkgever heeft. Daarnaast trekt het ook de aandacht van veel medeondernemers. “Regelmatig krijg ik de vraag ‘Hoe doe je dat toch?’”, zegt Henny de Haas. “In mijn ogen is het vooral een kwestie van delen en medewerkers bij je plannen betrekken.” Eén keer in de zes weken vertelt hij geïnteresseerde ondernemers het verhaal van Hoppenbrouwers. “Ik maak nergens een geheim van. Het is onze manier van ondernemen en voor ons werkt die.”

Hoppenbrouwers Techniek BV
Kreitenmolenstraat 201
5071 ND Udenhout
T 013-5117227 udenhout@hoppenbrouwers.nl
www.hoppenbrouwerstechniek.nl