Start uw eigen bedrijf voor minder dan 100 euro

Voor velen is het starten van een eigen bedrijf een droom die uitkomt: u bent eigen baas, doet alleen wat u leuk vindt en bent zelf voor alles verantwoordelijk. Maar voordat u gestart bent, moet u vaak allerlei investeringen doen. Toch? Helemaal niet. Nederlands meest simpele ondernemer legt u uit hoe u met minder dan 100 euro startkapitaal aan de slag kunt gaan als zzp’er!

Website? Gratis!
Een website is het visitekaartje van uw bedrijf. Maar waarom zou u daar honderden euro’s in investeren als beginner? Hou het simpel. Meld u aan op WordPress.com en maak een simpele website met maximaal drie knoppen: wie bent u, wat doet u en hoe komen we met u in contact. Geloof die goeroes niet die u vertellen dat u allerlei vage verhalen moet vertellen over uw visie, missie en uw why. Daar is geen enkel bewijs voor.

Een bedrijfsnaam? Nergens voor nodig!
Veel zzp’ers besteden veel tijd aan een zinloze actie: het bedenken van een bedrijfsnaam. Je krijgt dan van die gedrochten als Piet Jansen Training en Advies, of – nog erger – Accumulate Advisors. Allerlei duurbetaalde bedrijfsadviseurs (in werkelijkheid vaak zzp’ers die u succes beloven als u deelneemt aan hun dure trainingen) helpen u tegen hoge tarieven aan chique klinkende bedrijfsnamen. Maar waarom toch zo moeilijk doen als het ook simpel kan? Het sterkste merk bent u zelf!

Als u Piet Jansen heet, kent uw netwerk u het beste als Piet Jansen. Daar hoeft u verder niets voor te doen. U voorkomt dan ook van die gênante websites die bezoekers in de wij-vorm aanspreken (“Wij richten ons op kwaliteit voor een scherpe prijs”), maar waar je bij de knop “contact” gewoon het 06-nummer van Piet vindt. Gebruik als zzp’er dus uw eigen naam als bedrijfsnaam.

Waar u wel geld aan moet besteden: koffiedrinken!

Briefpapier? Folders? Enveloppen? Welnee!
Ik zie het regelmatig gebeuren: zzp’ers die stapels briefpapier, folders en enveloppen laten drukken. Om het vervolgens na een jaar zonder opdrachten weer in de kliko te kunnen gooien. Mijn vuistregel voor zzp’ers: pas als uw opdrachten lukken, gaat u folders drukken. Spendeer hooguit 20 euro aan simpele visitekaartjes via een online stunter en doe de rest met uw eigen printer. Daar drukt u ook mooie brieven en enveloppen mee.

Verzekeringen? Begin er pas na vijf jaar winst mee
De meeste zzp’ers zijn dienstverleners die op zoek zijn naar werk. Zolang u nog niet kunt rondkomen van uw opdrachten, is het ook niet nodig om allerlei dure verzekeringen af te sluiten. Vooral arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn berucht. Ik moet de eerste zzp’er nog tegenkomen die zonder rechtszaak een uitkering heeft gekregen van zijn verzekeraar. Als u toch direct verzekerd wilt zijn, kies dan voor een Broodfonds.

Waar u wel geld aan moet besteden: koffiedrinken!
U bent gestart als zzp’er als u opdrachten heeft. Niet omdat u bij de KvK staat ingeschreven, omdat u een stapel briefpapier heeft of omdat u uw visie zo krachtig op papier heeft weten te zetten. Sla een ander pad in dan al die mislukte zzp’ers die veel geld hebben besteed aan flashy websites, dure portretfoto’s en ander materiaal, om er na een jaar achter te komen dat er geen klant is binnengehaald.

Besteed dus hooguit een paar tientjes aan een klein stapeltje visitekaartjes. En richt uw energie voor de volle 100 procent op het binnenhalen van klanten. Succes!