Onafhankelijk adviseren en marketingkanalen aan elkaar knopen

De kunst van een ‘Marketing techneut’

Een klant die op het punt staat een aankoop te doen, heeft al 80% van zijn ‘Customer Journey’ afgelegd voordat hij contact met u opneemt. Dat is een groot gedeelte van het totale traject, en tevens het stuk waarop zich de meeste kansen aanbieden de klant binnen te halen mits u hem met een goede marketingstrategie begeleidt. De oude technieken, met veel persoonlijk contact, werken nog steeds. Maar dat deze moeten worden aangevuld met de nieuwe, digitale marketingkanalen, staat al lang niet meer ter discussie.

Meetbaarheid is een groot voordeel van deze nieuwe kanalen. Maar ze kosten u óf veel tijd, óf veel geld als u de werkzaamheden uitbesteedt. En een betaalbaar digitaal systeem dat daadwerkelijk nieuwe klanten en omzet oplevert, is helaas vaker uitzondering dan regel. Henry Knoop, eigenaar van MSM Support, heeft het al vaak zien gebeuren: “Vooral de kleine ondernemer is gebaat bij een goed werkend systeem voor zijn of haar CRM, Marketing Automation en Back Office. Zodat er meer tijd overblijft om zich bezig te houden met de core business van het bedrijf. Door gebrek aan kennis in eigen huis is de ondernemer echter vaak afhankelijk van een software verkoper, die maar al te vaak een gouden oplossing belooft die veel kost maar niets oplevert. Terwijl uw stappen en opbrengsten in de digitale marketing perfect meetbaar en bij te sturen zijn.”

Waar zit het probleem? “Het is niet genoeg om te focussen op één middel, zoals bijvoorbeeld een nieuwsbrief, als u niets doet met de contacten die het oplevert,” legt Knoop uit. “Ik vergelijk het met een autoverkoper die netjes verzorgd afstapt op de potentiële klant die bij een nieuwe auto staat te watertanden, en zegt: wat een prachtige auto is dit, vindt u niet? De klant beaamt dit enthousiast. Verkocht, zou u denken. Maar wat als de verkoper zich na deze mooie gespreksopening zou omdraaien en weglopen? Dit is precies wat er gebeurt bij 90% van de nieuwsbrieven die worden verstuurd!”

Het heeft geen zin om allerlei losse middelen in te zetten. Wilt u nieuwe klanten aan uw organisatie binden, dan is een duidelijke strategie noodzakelijk.

  • Stel een klantprofiel op. U moet weten welke stappen een klant doorloopt om te komen tot het aankoopmoment. Bedenk wat u tijdens dit proces kunt doen om hem te verleiden, bijvoorbeeld kennis aanbieden.
  • Zorg dat u de Customer Journey van uw klant kent. Dan weet u op welke momenten u hem kunt bereiken en kunt u uw kanalen hierop aanpassen. Misschien is die blog of Twitter campagne wel helemaal niet nodig.
  • Alle kanalen die u inzet hebben tot doel traffic te genereren naar het hart van uw marketing, bijvoorbeeld uw website. Daar moet uiteindelijk de conversie plaatsvinden. Dáár spendeert de klant zijn tijd en geld.

Of u de gekozen strategie nu zelf uitvoert of uitbesteedt, het is belangrijk om te weten waar het over gaat. Zodat men u niets op de mouw speldt. Hier kan MSM Support iets voor u betekenen.

MSM Support biedt onafhankelijke hulp en informatie bij de keuze, implementatie en het gebruik van Marketing Software; CRM en Marketing Automation. ‘Marketing techneut’ Henry Knoop is specialist bij uitstek in het aan elkaar knopen van al uw marketingkanalen. “Ik kijk graag met de ondernemer mee voor praktische oplossingen met een meetbare toegevoegde waarde. Dat gaat van het verstrekken van informatie en checklijsten via onze website, tot het verzorgen van trainingen of workshops, en zelfs tot de complete implementatie van systemen. Zodat u zich kunt focussen op uw eigen vak, terwijl nieuwe klanten hun weg vinden naar uw bedrijf.”

 

MSM Support
Noord-Brabantlaan 303
5657 GB Eindhoven
T 040 – 2939 999
www.msmsupport.nl  info@msmsupport.nl