monika_edited_edited

Mijn nieuwe Mantra: UTM-tags

Het is een oude regel, ik geef het toe maar meten is weten. Nou vond ik niets zo saai als statistieken doorspitten. Totdat ik mezelf ging verdiepen in Google Analytics. Ik word namelijk altijd heel blij als ik iets gratis krijg dat me geld oplevert. Zie ik jou de oren ook spitsen? En het ging me nog meer geld opleveren toen mijn liefste nicht en online marketing/social media-alles Kim Swagemakers mij UTM-tags onder de aandacht bracht. In het kader van geef-het-door: leest u snel verder.

UTM-tags geven je inzicht
Dat mensen bijvoorbeeld mijn Facebook-berichten zien, dat geloof ik wel. Dat ze erop klikken vind ik interessant. En dat ik vervolgens kan zien via welke link ze dan op mijn website terechtkomen en wat ze doen? Ja, dan heb je mijn aandacht.

Praktijkvoorbeeld: je hebt een Facebook-update gemaakt waarin je verwijst naar je website: “klik op www.netwerk-brabant.nl voor meer informatie”.

Als ik de url netwerk-brabant.nl op deze manier deel, dan zie ik in Google Analytics alleen dat mensen via Facebook op de website zijn gekomen. Maar niet wáár ze dan precies vanuit Facebook zijn gekomen. En dat wil ik wel weten. Want alleen dán weet ik welke updates wel en welke niet succesvol zijn. Daarom plak ik er UTM-tags aan vast. Met UTM-tags wordt de url in dit geval: http://www.netwerk-brabant.nl/?utm_source=artikel&utm_medium=columnmonika&utm_campaign=utm.

Hoe maak je een UMT-url?
UTM-tags (Urchin Tracking Module) zijn simpel gezegd stukjes code die je aan een url toevoegt. Dat doe je in het Google-UTM-formulier: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder. Het formulier bestaat uit de volgende velden:

  • Campaign Source: via welk kanaal wordt deze link gedeeld: nieuwsbrief of social media enzovoort.
  • Campaign Medium: is het een advertentie of een e-mail enzovoort.
  • Campaign Name: wat is de naam van de campagne of wat is het onderwerp waarbinnen je de link deelt?
  • Campaign Term: wat is het trefwoord voor deze link?
  • Campaign Content: wat is de inhoud van de informatie waarbinnen je deze link deelt. Bijvoorbeeld: is het een advertentie met een brievenbus, vul hier dan brievenbus in.

Je hoeft niet alle vijf de velden in te vullen. Maar vul altijd de eerste drie in.

Check je UTM-resultaat in Google Analytics
In Google Analytics ga je naar Acquisitie, vervolgens klik je op Campagnes en dan op Alle campagnes. Daar zie je precies via welke url’s de mensen op jouw website zijn gekomen. En duik je nog een beetje meer in Google Analytics dan zie je ook nog wat deze bezoekers nog meer op je site gedaan hebben.

 

O ja, en dat is allemaal gratis. Gratís! Doe er je voordeel mee!

Monika van Rijthoven
M06 460 445 18
monika@connect2.nl
www.connect2.nl