46-COLUMN Wilfred van Empel 1 pagina_edited

Netwerken..

Iedere ondernemer en iedere vertegenwoordiger heeft er zijn eigen mening over. Variërend van “Da ga ik nie doen, mee unne stropdas om visitekaortjes uitdelen..” tot “Belangrijk voor mij, wij halen er al onze klanten vandaan..”. Feit is dat netwerken een ruim begrip is en dat er veel verschillende vormen zijn. De bekendste vorm, en wellicht ook de moeilijkste, is een netwerkbijeenkomst zoals die van Netwerk Brabant. Bij onbekende mensen aan tafel gaan zitten, in korte tijd vertellen wie je bent, wat je doet en –nu komt het lastigste stuk- vertellen waarom die persoon tegenover je toch echt gebruik zou moeten maken van je diensten. 

Maar in deze editie van Netwerk gaan we nog een stapje verder: mensen in de mobiliteit en netwerken; dat is pas een mooie uitdaging! Mobiliteit is vaak techniek; techniek is werken met je handen; werken met je handen is niet teveel praten maar doen; niet teveel praten en netwerken verhouden zich dus als water en vuur. Of voor de techneuten: als een ijzeren bout in een aluminium moer. Dat gaat wringen! Zou je dan als ondernemer in de mobiliteit wel moeten netwerken? Juist wel! Erop uit, aansluiten bij clubs als die van Erik en Marieke en vertellen wat je doet. Een netwerkbijeenkomst is namelijk een soort van levend Google. Bedrijven zeggen wat ze doen terwijl jij ondertussen de vork met zalmtartaar naar binnen werkt. Mooi toch! Niet dat de mensen daar iets unieks kunnen. Dat zeker niet. Wat die ondernemers daar kunnen, kunnen er zo velen. Net zoals dat er tientallen bedrijven zijn die exact hetzelfde werk of product kunnen leveren wat jij aanbiedt. In feite kies je dus gewoon voor een persoon die je wel aanstaat. Waarbij je het idee hebt; “nou, ik geloof die vent wel. Die mag ik wel!”

Dat is dus ook meteen het voordeel van netwerken; iedereen kan het, zolang je maar op “normale” toon vertelt wat je doet. En waarom je dat graag doet. Dan is de kans het grootst dat je er klanten gaat halen. Als ik zo terugdenk aan de afgelopen tafelgesprekken bij Netwerk Brabant, dan kunnen er volgens mij maar twee dingen fout gaan: ten eerste je omschrijving op je visitekaartje! Mensen proberen van hun kaartje een soort van rebus te maken. Ze zetten er alles op wat ze niet zijn en dan moet de rest raden. Zeker de vertegenwoordigers. Die spannen de kroon met omschrijvingen als “Salesmanager”, “Commercieel manager” en het Brabantse “Sales Representative”.

Ik heb speciaal voor deze column nog navraag gedaan bij Q-Promotions, maar het woordje “Vertegenwoordiger” is echt niet duurder als je kaartjes gaat bestellen. En fout nummer twee: proberen interessant over te komen door moeilijke zinnen te formuleren. Totaal zinloos. Bedenk maar zo; als je echt een “grote jongen” bent en de miljoenen beginnen zich op te stapelen, dan zat je nu niet hier te netwerken. Dan lag je nu op je jacht in St.Tropez. Ondertussen kijk ik nog eens op mijn eigen kaartje… Flex carrent en Hertz. Dat is dus autoverhuur. Maar dat was ik vergeten om op het kaartje te vermelden. Net zoals mijn collega’s van Europcar, KAV en Inqar.. ook allemaal vergeten te vermelden dat het autoverhuur is..

Flex Car Rent
Ringbaan Noord 183
5046 AA Tilburg
Tel 013 543 66 66
info@flexcarrent.nl
www.flexcarrent.nl