41-COLUMN Lieke de Jong 1 pagina_edited

Hoe maak je van jouw organisatie een “Beste Werkgever”?

Regelmatig geef ik aan dat ik graag een bijdrage lever aan het groeien van mens en organisatie, door het vinden, binden en boeien van talenten. Gemakkelijk gezegd misschien, maar hoe doe je dat nou? In dit artikel behandel ik 3 elementen hoe je van jouw bedrijf een “Beste Werkgever” kunt maken.

Want wanneer jouw bedrijf als “Beste Werkgever” bekend staat, blijven mensen graag bij je werken en heb je dus veel minder uitstroom. Bovendien gaat het je veel gemakkelijker af om goede medewerkers aan te trekken. Of beter nog: dat zij aan je deur kloppen om bij je te komen werken!

1. Het geheim van goed werkgeverschap
Jaarlijks vinden diverse onderzoeken plaats over de vraag: “Wie is de beste werkgever?”. Interessanter vind ik de vraag: “Wat maakt deze werkgever nou zo gewild?”.

Succesvolle organisaties scoren aantoonbaar goed op bevlogenheid en betrokkenheid. Wil je dit bereiken, start dan met het bouwen aan een cultuur van vertrouwen. De werkgever moet erop kunnen vertrouwen dat de medewerkers het beste met de organisatie voor hebben. Werknemers moeten erop kunnen vertrouwen dat de werkgever goed met hun belangen omgaat. Zonder wederzijds vertrouwen heeft het weinig zin om te werken aan communicatie, doelstellingen, commercie of team building. De basis van iedere samenwerking ligt in het vertrouwen; zeg maar de fundering van je huis.

Een duidelijke missie en leiderschap zijn daarbij van belang. Een missie zorgt er immers voor dat mensen bij een organisatie willen horen. Inspirerend leiderschap is de bindende en energie-gevende factor die ervoor zorgt dat mensen bij de organisatie blijven.

2. Basis voor goed werkgeverschap
Er zijn 3 elementen die als basis dienen voor goed werkgeverschap, namelijk:

a. Relatie medewerker – management
Als gezegd, dient er sprake te zijn van wederzijds vertrouwen. Het gaat dan om geloofwaardigheid in het management, het respect voor de medewerker als persoon en rechtvaardigheid op de werkplek. Dit betekent voor de werkgever bijv. het leren loslaten van alle verantwoordelijkheid en deze deels overdragen aan de organisatie. De medewerkers op hun beurt dienen op zorgvuldige wijze met deze verantwoordelijkheid om te gaan. In dat geval kun je gegarandeerd prachtige ontwikkelingen van mens én organisatie verwachten.

b. Relatie medewerker – baan
Hoe trots is de werknemer op het imago van de werkgever en hoe bevlogen is hij over zijn eigen werk en de prestaties van zijn team? Geeft de medewerker veel en krijgt hij hiervoor veel terug? Met andere woorden: hoe wordt zijn inzet beloond en heeft hij het gevoel dat hij gewaardeerd wordt? Er moet een goede balans zijn tussen wat men geeft en wat men ontvangt, zowel vanuit het oogpunt van de werkgever als van de werknemer.

c. Relatie medewerkers onderling
Hier gaat het om het creëren van een open, opbouwende en teamgerichte samenwerking, omdat dit een positieve impact heeft op de betrokkenheid van medewerkers. Immers, je brengt over het algemeen meer tijd door met je collega’s dan met je partner, familie of vrienden.

3. Aanvullende ingrediënten van goed werkgeverschap
Beste werkgevers scoren op essentiële onderdelen beter dan andere organisaties, namelijk:
• Organisatietrots
• Achter de doelstellingen staan
• Kansen krijgen om optimaal te presteren
• Tevredenheid over werkzaamheden
• Goede balans werk/privé
• Bijdragen aan de maatschappij
• En niet in de laatste plaats: plezier!

 

State of Excellence / Lieke de Jong
Interim Human Resource Management
Italiëlaan 39, 5632 TA Eindhoven
M 06 295 725 14
ldejong@stateofexcellence.nl
www.stateofexcellence.nl