40-COLUMN Maarten Bijleveld 1 pagina_edited

Hoe gebrand ben jij op een nieuwe klant?

Klanten zijn onmisbaar voor de continuïteit van je bedrijf. Disciplines als marketing, sales en klantenservice zijn 100% erop gericht om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden. Sommige ondernemers zien bij nieuwe klanten of grote transacties de meerwaarde van credit management over het hoofd. Ze zijn zo gebrand op inkomsten dat ze zich niet verdiepen in de liquiditeit of betalingsmoraal van klanten. De dienstverlening van een credit manager lijkt op het takenpakket van de brandweer.  Aan de hand van de disciplines kredietinformatie, debiteurenbeheer en incassso leg ik je dat graag uit. 

Vertrouw niet op iemands vóórkomen
Sommige prospects of klanten ‘gaan als de brandweer’.  Vertrouw niet te snel op hun vóórkomen of mooie blauwe ogen. Een gelikte website, een verleidelijk verkooppraatje aan de telefoon of een flitsende bedrijfspresentatie zegt niets over de liquiditeit of betalingsmoraal van een ondernemer. Zorg dat je altijd over actuele kredietinformatie van klanten beschikt. En vraag – zeker bij twijfel – een kredietrapport aan. Wees op je hoede als er een oorverdovend ‘ta-tu, ta-tu’ in je oren klinkt. Het spreekwoord zegt niet voor niks: ‘waar rook is, is vuur’. Zo voorkóm je financiële tegenvallers, die notoire wanbetalers uiteindelijk veroorzaken.

Voorkómen is beter dan genezen
Goed debiteurenbeheer is onmisbaar voor een gezonde bedrijfsvoering. Slecht betalende klanten en lange betalingstermijnen hebben consequenties voor je liquiditeit. Ontbreekt de tijd voor professioneel debiteurenbeheer? Incassoplein haalt graag de kastanjes voor je uit het vuur. We checken je klant vooraf op zijn financiële handel en wandel. We houden consequent uitstaande facturen in de gaten. En vlak voordat de betalingstermijn verstrijkt, nemen we contact op met je klant. Ontevredenheid is een belangrijke reden om niet te betalen. Daarom informeren we altijd naar de klanttevredenheid.

Voorkóm dat klanten moeten vóórkomen
Incasso is een onvermijdelijke stap als klanten de betalingstermijn overschrijden. Of als ze gemaakte afspraken aan hun laars lappen. Je verkoopt een product of je levert een dienst onder duidelijke betalings- en leveringsvoorwaarden. Hierbij geldt het principe: ‘boter bij de vis’. In ruil voor een product of dienst heb je dus recht op je geld. Accepteer geen smoesjes van wanbetalers. Indien nodig legt Incassoplein een klant het vuur aan de schenen. We incasseren je rekening. Snel en met oog voor de relatie die je met klanten onderhoudt.

Speel niet met vuur
Ben je erop gebrand om nieuwe klanten te vinden en bestaande klanten te binden. Speel je liever niet met vuur? Check dan vooraf de kredietwaardigheid van (nieuwe) klanten. Houd met professioneel debiteurenbeheer de inkomstenstroom op peil. Zo voorkom je dat een liquiditeitsprobleem een brandende kwestie wordt. En verzoek je klanten met incasso om hun betalingsverplichtingen na te komen. Zo blus je een betalingsprobleem dat plotseling ‘oplaait’. Interesse in samenwerken? Je hoeft geen 112 te bellen. Bel of mail om Incassoplein te laten ‘uitrukken’.

 

Incassoplein Creditmanagement
Torenallee 20
5617 BC Eindhoven
T 040 2411036
info@incasso-plein.nl
www.incasso-plein.nl