Het geheim van snel groeien

Heb jij je weleens afgevraagd hoe multinationals als PayPal en Airbnb in korte tijd zo hard konden groeien? Tom Vink en Bart Schepers wel. Zij vonden ook het antwoord: Growth Hacking. De uit Silicon Valley overgewaaide methode combineert alles wat er beschikbaar is op het gebied van online marketing en bekijkt met een planmatige aanpak wat het beste werkt om bedrijf en doelgroep bij elkaar te brengen. De resultaten zijn meetbaar én indrukwekkend. Vink en Schepers noemen het steroïdenmarketing. Met Seader maken ze Growth Hacking nu ook beschikbaar voor Nederlandse ondernemers.

Doelgerichte marketing
Tom had al een marketingbedrijf en Bart was bedrijfscoach. Allebei zagen ze het regelmatig misgaan bij bedrijven op het gebied van marketing en sales. “Voor ondernemers is het vaak een noodzakelijk kwaad. Het kost een hoop geld, maar wat heb je nou precies aan contentmarketing of een Adwords-campagne? Levert het eigenlijk wel wat op? De meeste bedrijven hebben het gevoel dat ze met hagel schieten. Growth Hacking is veel doelgerichter en de resultaten zijn gewoon te volgen”, vertelt Bart.

Kort op de bal
Tom legt uit hoe dat werkt: “Growth Hacking is een ‘kort-op-de-bal-methode’. In tweewekelijkse cycli testen we zo veel mogelijk ideeën. We beginnen met een analyse: hoe groot is het bereik precies en in welke fase haken de meeste bezoekers af? Vervolgens doen we aannames die daarin verbetering kunnen brengen. Dat kan van alles zijn: van het aanpassen van de website of het kiezen van een ander social mediakanaal tot een aanpassing in het product of de dienst. Daarmee gaan we experimenteren en dan kijken we of de resultaten verbeteren. Het bedrijf zelf blijft steeds betrokken bij het proces. Iedere twee weken zitten we bij elkaar om de resultaten en nieuwe ideeën door te nemen. In het online dashboard dat we ontwikkeld hebben, zijn die ook te volgen.”

Eindelijk echt rendement uit je marketingbudget

Voorbeeld uit de praktijk
Schepers geeft een voorbeeld: “Voor een schoenenmerk onderzochten we waarom hun Instagram-account wel veel volgers en likes had, maar niet tot meer omzet leidde. We ontdekten dat die volgers in het verkoopproces afhaakten. Uit analyse bleek dat volgers en product niet goed op elkaar aansloten. Onze aanname was dat we iets aan de website moesten veranderen om de juiste doelgroep te bereiken. We hebben goede teksten toegevoegd met als gevolg meteen zichtbaar betere verkoopresultaten.”  Het is één voorbeeld uit een arsenaal van mogelijkheden die Seader in kan zetten om de resultaten van een bedrijf te verbeteren. “We hebben meer dan 400 tools tot onze beschikking om data te analyseren en resultaten in beeld te brengen”, vult Tom Vink aan.

Offline zakendoen begint online
Growth Hacking is er niet alleen voor bedrijven die zich richten op online conversie. Ook als je liever zaken doet met een warme handdruk is de methode bijzonder effectief. “Voor sommige producten of diensten valt de beslissing zelden online. Denk aan dienstverlening in de zorg”, legt Schepers uit. “Dan wil je eerst weten of de klik er is. Maar bijna iedereen oriënteert zich van tevoren online en dan wil je wel dat jouw naam als eerste naar boven komt. Daarom is Growth Hacking ook voor die beroepsgroepen een goed idee.”

Ontvang groeitips voor jouw bedrijf
Wil je weten of Growth Hacking iets is voor jouw bedrijf? Op www.seader.nl/netwerkbrabant biedt Seader je een gratis groeiscan aan. Voer het webadres van je bedrijf in en je krijgt drie tips voor het verbeteren van je website, plus inzicht in je concurrentie. Seader gebruikt je mailadres eenmalig, aan spam en acquisitie via e-mail doen ze niet. Dat is ook niet nodig, want ze gebruiken hun eigen methode om hun doelgroep te bereiken. En die is niet alleen veel effectiever, maar ook een stuk sympathieker.

Foto: Bart Schepers en Tom Vink

Seader
Ridderstraat 2H

5211 KA ‘s Hertogenbosch
T 073 203 25 17
info@seader.nl

www.seader.nl