20-COLUMN Antoon Frijters 1 pagina_edited

Dak boven je druif

Dat huisvesting een dure en ook smaakbepalende zaak is, is natuurlijk geen onbekend gegeven. Ook de wijnindustrie is daar geen achterblijver in!!

Maar wat heeft een wijnbedrijf in beginsel nodig? Een ruimte waar de druiven binnen komen, waar deze ook ontsteelt en geselecteerd worden, een hoek voor de pers en de gistingsvaten (deze nemen de meeste ruimte in), een ruimte voor de vaten en de bottelmachine.

Waar je bij een kleine wijnboer nog de “Chai” hebt, de schuur waar de druiven binnen komen en verwerkt worden, waar men door ruimtegebrek vaak de spullen die niet direct nodig zijn naar buiten rolt, waar met geluk een kelder onderligt voor het rijpen van de wijn.  De laatste decennia zijn deze langzaam aan het veranderen in meer industriële complexen. Uitgevoerd met een betere structuur voor het hygiënischer en efficiënter produceren. Minder romantisch maar zeker beter voor de wijn.

Steeds vaker zie je bedrijven die in de berg verwerkt zitten en waar alles onder zwaartekracht van druif naar fles loopt. Boven in de berg gaan de druiven erin en via verschillende niveaus komen onder aan de voet de flessen eruit, en dat alles handig geconditioneerd door de bodem.

Wijntoerisme is een grote bron van inkomsten geworden in veel wijngebieden. Steeds vaker bieden wijnboeren hotel en restaurant aan, en natuurlijk de wijnwinkel. Een plaats waar veel mensen denken hun slag te kunnen slaan….denken. Emotie is toch alles.

Het is een reisbestemming voor veel mensen en je hebt het in veel verschillende varianten. Van de boer met alpinopet en blauwe kiel die vol trots zijn wijnen voor je inschenkt vanaf zijn wijnvat in een hoekje van zijn bedrijf, tot het klassieke kasteel zoals je bijvoorbeeld in de regio Bordeaux of Champagne veel tegenkomt. Omgevingen waar je jezelf in een soort Disneyland waant, met het treintje door de Champagnekelders van Mercier of de pracht en praal bij Moët & Chandon compleet met hostessen.

Of de kasteel pracht in de Bordeaux waar je op luxe niveau van Wellness kunt genieten bij de wijnboer met wijnpulp baden en luxe oliën geperst uit druivenpitten, tot de fameuze kunstcollectie  van de familie Rothschild. Maar niet alles is praal wat er blinkt, tijdens mijn werk voor een bordelaise firma heb ik voldoende kastelen gezien waar, als je de deur opende, je alleen stutten en balken ziet.

Maar dat het anders kan laten ze in de Rioja zien bij Marqués de Riscal, één van de beste huizen van de streek. Zij hebben Paul Gehry gevraagd om hun hotel, wijnbedrijf en ontvangstruimte te ontwerpen. In de staat Bilboa heeft hij ook het Guggenheim museum ontworpen.  Een uitermate modern gebouw waarvan gezegd wordt dat het zich terugbetaald in 4 á ……500 jaar.  Hoe noemen we dat …durfkapitaal?

Antoon Frijters
M 06 5364 3027
antoon@brilliant-bottles.com
www.brilliant-bottles.com