original-plastic_ocean_empty_edited

Brainport eerste haven zonder plastic soep

Iedere minuut komt er 20.000 kilo plastic in onze oceaan terecht. Veruit het grootste gedeelte komt van land. Om dit terug te brengen naar ‘0’ organiseert Searious Business op 12 september een avondvullend programma over ‘A Plastic Ocean’, onder bezielende leiding van Leon van der Zanden. Eindhovense producenten kunnen zich nu aanmelden om erbij te zijn, en in aanloop daar naartoe al flink wat stappen zetten, op weg naar een bedrijfsvoering zonder plastic afval.

Slimme regio, slim ontwerp en slimme makers
In september komen producenten uit regio Eindhoven bij elkaar, voor een beleving, een confrontatie, maar vooral een andere manier van kijken. Vooraanstaande vernieuwers, ondernemers en ontwerpers passeren de revue. Daarbij de bijzondere, eenmalige vertoning van A Plastic Ocean. “De film belooft het vervolg te zijn op Al Gores Oscar winnende film An Inconvenient Truth”(AD).

Waarom?
De wereld verandert. Bedrijven en consumenten stellen steeds meer eisen m.b.t. materiaalgebruik. Nederland wil zelfs hotspot zijn o.g.v. circulaire economie. In rap tempo ontstaan initiatieven om duurzaamheid te integreren in financieel beleid en wetgeving. Het aantal duurzame beleggers die willen bijdragen aan het behalen van het klimaatakkoord en desinvesteren in de fossiele industrie, neemt de komende jaren alleen maar toe. Vermogensbeleggers staan dan ook te popelen om te investeren in bedrijf die slimmer omgaan met hun plasticgebruik.

Radicale omslag
Het uiteindelijke doel van Searious Business is dat bedrijven geen plastic afval meer produceren en er dus ook geen plastic in de oceanen terecht komt. De aanpak begint aan de bron: door het verbeteren van de visie en strategie van producenten en grootverbruikers van plastic. Met de Plastic Coöperatie ontdekken bedrijven wat mogelijk is in termen van plastic vermijden, opnieuw gebruiken, recyclen, en herontwerpen. Daarmee verspillen ze niet alleen minder plastic, maar kunnen ze ook beter waarde toevoegen voor hun klant en daarmee hogere omzet creëren.
Deze unieke vorm van cocreatie zorgt voor meer betrokkenheid en draagvlak voor een van de meest urgente uitdagingen in de wereld: de zorg voor een schone oceaan, zonder plastic soep.
Voor meer informatie kunnen bedrijven terecht op www.seariousbusiness.com